Pieskārienu, glāstu un mīļošanas nozīme bērna attīstībā.
Autore: Ilze KuduliņaPublicēts: www.mammamuntetiem.lv, 2018. gada martā
Bieži, konsultējot jaunos vecākus, dzirdu, ka vēl ar vien
starp padomiem, ko vecāki saņem ir arī vecākās paaudzes labi domāti ieteikumi neņemt
mazuli pārāk daudz rokās un neļaut viņam gulēt kopā ar vecākiem. Vecāki tiek
brīdināti, ka, ņemot mazuli rokās, viņš pie tā pieradīs un tādējādi tiks
izlutināts. Šie padomi ir labi domāti. To mērķis ir pasargāt jaunos vecākus no
grūtībām, kas viņus sagaida, auklējot jaundzimušu mazuli. Tomēr mūsdienu
priekšstati par to, kas nāk par labu vai kaitē mazuļa veselīgai attīstībai un
iespējami tuvām un emocionāli veselīgām attiecībām starp vecākiem un bērniem,
ir mainījušies. Psihologi un pētnieki norāda, ka pieskārieniem, glāstiem un
mīļošanai ir nozīmīga loma bērniņa attīstībā.
Vecāku rokās kā punča
drošajā patvērumā
Salīdzinājumā ar citiem zīdītājiem, cilvēku mazuļi pasaulē
nāk nenobriedušāki un tikai ap trīs mēnešu vecumu sāk pietuvoties tām spējām un
prasmēm, kādas citu zīdītāju mazuļiem ir jau uzreiz pēc piedzimšanas. Tādēļ,
piemēram, amerikāņu pediatrs Dr. Hārvijs Kārps (Dr. Harvey Karp) uzskata, ka
cilvēku mazulim pirmajos trīs dzīves mēnešos vēl nepieciešami apstākļi, kas
līdzinās mammas puncī piedzīvotajām sajūtām.[1]
Tādējādi mazulis daudz labāk spēj iejusties šajā pasaulē. Viena no šādām
sajūtām ir robežas, kas bērniņu aptver. Mammas puncī bērniņš bija diezgan cieši
aptverts, tādēļ, sajūtot ap sevi savu vecāku rokas un savu ķermenīti piekļautu
mammas vai tēta ķermenim, mazulis var justies drošībā, it kā viņu vēl arvien
sargātu mammas punča drošais patvērums.
Turklāt tikai ķermeniskā kontaktā ar kādu pieaugušo,
jaundzimušais mazulis var sajust sava ķermenīša aprises – sajust, kur viņš
sākas, kur beidzas, un apjaust savu ķermenīti kā vienotu veselumu.[2]
Mammas puncī katra mazuļa kustība atdūrās pret dzemdes sienu. Pēc piedzimšanas
pasaule kļūst daudz plašāka un mazam bērniņam, kurš vēl nespēj kontrolēt savas
rociņu un kājiņu kustības un neapzinās savu ķermenīti, šis plašums ir
satraucošs un biedējošs. Tādēļ raudošu mazuļu nomierināšanas eksperte no
Vācijas Kristīne Rankla norāda, ka „ķermenisks kontakts šiem mazajiem
zīdainīšiem nav nekāds „luksuss”, bet gan absolūta nepieciešamība veselīgai
augšanai”[3].
Nēsāšana samazina mazuļu raudāšanu. Pirmo trīs dzīves mēnešu
laikā mazuļi, kas tiek ņemti uz rokām biežāk nekā tikai, lai pabarotu vai
nomierinātu, patiesībā raud mazāk. 6 nedēļu vecumā, kad mazuļu raudāšana
parasti kļūst visintensīvākā, tie bērni, kas tiek nēsāti vairāk, raud par 43%
un vakaros pat par 51% mazāk, nekā bērni, kas tiek paņemti rokās tikai uz barošanas
vai mierināšanas laiku.[4]
Ķermenisks kontakts
zīdainīšiem ir absolūta nepieciešamība veselīgai augšanai un nervu sistēmas
attīstībai.
Vai, ņemot uz rokām,
mazulis tiek izlutināts?
Vai jums patīk, kad kāds cits izrāda jums savu mīlestību,
izdarot jūsu vietā kaut ko, ko jūs spētu paveikt paši, vai sniedzot jums ko
tādu, bez kā jūs varētu arī iztikt? Lutināšana ir jauka lieta, bet var kļūt
traucējoša veselīgai attīstībai, ja tās ir par daudz. Taču mazuli nevar
izlutināt, palīdzot viņam izdarīt to, ko viņš pats vēl nespēj. Ja mazulis
nespēj nomierināties vai iemigt pats, tad vecāku uzdevums ir viņam palīdzēt,
tāpat, kā mēs palīdzam mazulim izdarīt citas lietas, ko viņš pats nespēj –
piemēram, pieliekam viņu pie krūts, lai pabarotu, un palīdzam uzturēt tīru viņa
dibentiņu. Ja bērns to spētu izdarīt pats, bet mēs regulāri darītu to viņa
vietā, tad tā būtu izlutināšana. Taču kamēr bērns pats vēl nespēj par sevi
parūpēties, tikmēr vecāku palīdzība ir nevis lutināšana, bet gan bērna
vajadzību apmierināšana.[5]
Kad vecāki satraucas, par iespēju izlutināt mazuli, pārāk
daudz ņemot viņu uz rokām, der aizdomāties, cik „izlutināts” bērniņš jau ir.
Visu grūtniecības laiku bērniņš ir bijis pastāvīgā saskarsmē ar savu mammu,
viņš ir pastāvīgi bijis ciešā ķermeniskā kontaktā ar mammu – ne mirkli viņš nav
nolikts kaut kur citur atsevišķi no viņas. Ir diezgan nesaprātīgi sagaidīt, ka
pēc piedzimšanas viņš uzreiz labi jutīsies, būdams atsevišķi – nevēlēsies būt
uz rokām un gulēs pats savā gultiņā. Mēs nevaram bērnu izlutināt, sniedzot
viņam ķermenisku kontaktu, mēs varam vienīgi palīdzēt mazulim saudzīgi
atradināties no ciešā un nepārtrauktā ķermeniskā kontakta, kādu viņš piedzīvoja
grūtniecības laikā. Mēs varam atvieglot bērniņa pielāgošanos tam, ka nu viņš ir
atsevišķa būtne no mammas, ļaujot viņam to sākt apzināties lēnām un
pakāpeniski, atbilstoši viņa spējām un temperamentam.
Pieskārieni ietekmē
smadzeņu attīstību
Pētnieki ir atklājuši, ka pieskārieni un glāsti, ko mazulis
saņem, ietekmē viņa nervu sistēmas attīstību. Tauste un dzirde ir svarīgākās
maņas pirmajos dzīves mēnešos. Kamēr redze ir vēl nenobriedusi, pieskārieni ir
veids, kā mazuļi gūst informāciju par apkārtējo pasauli un attiecībām ar citiem
cilvēkiem.[6]
Ne velti arī mums pieaugušajiem pieskārieni ir veids kā paust savas emocijas un
izrādīt mīlestību un pieķeršanos.
Laiks uzreiz pēc piedzimšanas visspēcīgāk ietekmē
jaundzimušā priekšstatus par dzīvi ārpus mammas ķermeņa. Dzīve bērniņam šķiet
tāda, kāda ir viņa pirmā pieredze pēc piedzimšanas. Savas turpmākās pieredzes
bērniņš vērtē, balstoties uz šiem pirmajiem iespaidiem. Kā to norāda pirmatnējo
kultūru pētniece Džīna Līdlofa (Jean
Liedloff) – miljoniem gadu mazuļi pēc piedzimšanas ir nonākuši tieši savas
mammas rokās un ir gatavi lielajām pārmaiņām, kādas viņu sagaida, no mammas
punča drošā patvēruma nonākot ādas-ādas kontaktā ar māmiņu. Taču mazuļi nav
gatavi nekādām vēl lielākām pārmaiņām – no ciešā siltā mammas punča patvēruma
nonākt tukšumā bez robežām, nekustīgā plastmasas gultiņā, kam nav ne skaņas, ne
smaržas, ne kādu citu dzīvības pazīmju.[7]
Tieši pieskārieni un atrašanās kustībā ir kritiski svarīgi
normālai mazuļa nervu sistēmas attīstībai.[8]
Nesaņemot šos vajadzīgos stimulus, drošības sajūtu un ķermenisko apziņu, ko
sniedz vecāku rokas, palielinās depresijas un agresivitātes riski.[9]
Antropologu savāktie dati par pirmatnējām kultūrām liecina – jo vairāk
ķermeniskā kontakta ar māti pirmajā bērna dzīves gadā, jo miermīlīgāka
attiecīgā sabiedrība, savukārt kultūras, kurās mazuļi netiek tik daudz nēsāti,
ir agresīvākas. [10] Šo
agresivitāti izskaidro fakts, ka bērniem, kas nav saņēmuši sev pienākošos
ķermenisko kontaktu, ilgstoši saglabājas augstāks stresa hormonu līmenis.
Piemēram, bērniem, kas pirmo dzīves gadu laikā ilgāk kā 8 mēnešus auguši kādā
Rumānijas bērnu namā, vēl 6-12 gadu vecumā stresa hormona kortizola līmenis dienas
laikā bija augstāks nekā agrīnā vecumā (līdz 4 mēnešiem) adoptētajiem vai kopš
dzimšanas ģimenē augušajiem bērniem.[11]
Pieskārieni un atrašanās
kustībā ir kritiski svarīgi normālai mazuļa nervu sistēmas attīstībai.
Tas nozīmē, ka ar pieskārienu un ķermeniskā kontakta
palīdzību mēs varam ietekmēt to, kādas attiecības ar citiem cilvēkiem veidos
mūsu bērni. Vai tās būs balstītas stresa reakcijās, kas nozīmē uztvert citus
cilvēkus kā apdraudējumu, ar ko jācīnās vai jābēg, vai doties pasaulē ar spēju
uzticēties citiem cilvēkiem un veidot tuvas attiecības.
Ādas-ādas kontakts
Ir zināms, ka ādas-ādas kontakts, kailam mazulītim netraucēti
atrodoties uz mammas punča (vai uz tēta krūtīm, ja mamma kādu iemeslu dēļ nav
pieejama) pirmās stundas laikā pēc dzemdībām uzlabo bērna sirdsdarbības,
elpošanas un ķermeņa temperatūras stabilitāti.[12]
Pazīstamais drošās piesaistes teorijas autors psihologs Džons Boulbijs (John Bowlby) līdz ar citiem pētniekiem
uzskata, ka šis ķermeniskais kontakts pirmajā stundā pēc dzemdībām ieliek pamatu
ciešām savstarpējām attiecībām starp vecākiem un bērnu, kas savukārt ir
priekšnoteikums tam, lai arī turpmāk mazulis tiktu ņemts uz rokām un nēsāts.[13]
Savukārt nēsāšana, kā mēs to noskaidrojām jau iepriekš, ir svarīgs
priekšnoteikums normālai mazuļa nervu sistēmas attīstībai. (Vairāk par
ādas-ādas kontakta nozīmi lasiet „Mammām un Tētiem” 13. numurā).
Sava ķermeņa apzināšanās
Lai pieskartos mazulim patīkamā veidā, ir vērts zināt, ka
lēni un maigi pieskārieni ir patīkamāki par ātriem un paviršiem pieskārieniem.
Turklāt patīkami pieskārieni būtiski ietekmē to, kā bērniņš apzinās savu
ķermeni.[14]
Sava ķermeņa apzināšanās savukārt ir saistīta ar apjausmu pašam par sevi – savu
„es”. Atkarībā no tā, kā mēs pieskaramies mazulim, mēs viņam nododam
priekšstatu par to, kāds viņš ir. Ja pieaugušie mazuli ņem ar nedrošām rokām,
itin kā viņš būtu trausls un viņam viegli varētu nodarīt pāri, mazulis caur
šiem pieskārieniem saņem vēstījumu, ka tieši tāds viņš arī ir. Nedrošās rokās
nav iespējams justies droši. Savukārt drošās, vienlaikus noteiktās, bet
pietiekami maigās rokās, bērns gūst priekšstatu, ka ir stiprs, izturīgs,
pielāgoties spējīgs un atrodas drošībā.[15]
Būt cieši klāt mammas, tēta vai citas tuvas personas
ķermenim, kas ar lēniem, maigiem, bet vienlaikus noteiktiem pieskārieniem pauž,
ka bērns ir gaidīts un drošībā, ir tieši tas, kas jaundzimušajam mazulim ir
nepieciešams pirmajos trijos dzīves mēnešos. Arī pēc tam šī vajadzība
saglabājas, bet, mazulim augot, viņš pakāpeniski kļūst arvien patstāvīgāks un
arvien mazāk atkarīgs no ciešā ķermeniskā kontakta ar sev tuvo cilvēku. Turot
mazuli rokās, glāstot un mīļojot, mēs gādājam par to, lai šī pasaule mazulim
liktos iespējami droša vieta un ieliekam pamatu veselīgai mazuļa nervu sistēmas
attīstībai.
Pieskārieni
un ķermeniskais kontakts:
-
sniedz mazulim drošības sajūtu,
-
samazina raudāšanu,
-
samazina sāpju sajūtas,
-
ir priekšnoteikums veselīgai nervu sistēmas
attīstībai,
-
samazina depresijas un agresivitātes riskus.
[1] Rankla
K., Kā es nomierinu savu bērniņu,
Jumava, 2015, 13. lpp.
[2] Rankla
K., Kā es nomierinu savu bērniņu,
Jumava, 2015, 45. lpp.
[3] Rankla
K., Kā es nomierinu savu bērniņu,
Jumava, 2015, 46. lpp.
[4] Hunziker U. A., Barr R. G.,
„Increased Carrying Reduces Infant Crying: A Randomized Cntrolled Trial”, Pediatrics, May 1986, Volume 77 / Issue 5, http://pediatrics.aappublications.org/content/77/5/641
[5] Rankla
K., Kā es nomierinu savu bērniņu,
Jumava, 2015, 70.-71. lpp.
[6] „How
Touch Can Shape Babies' Brain Development”, Medscape, Mar 17, 2017
https://www.medscape.com/viewarticle/877380
[7] Liedloff J., The Continuum Concept: In Search Of
Happiness Lost,Penguin Books, 2004, p. 49.
[8] Prescott
J. Cross-cultural studies of violence, in aggressive behavior: current progress
in pre-clinical and clinical research. Los Angeles, CA: University of
California. 1974.
[9] Liedloff J., The Continuum Concept: In Search Of
Happiness Lost,Penguin Books, 2004, p. 49.
[10] Prescott
J. Cross-cultural studies of violence, in aggressive behavior: current progress
in pre-clinical and clinical research. Los Angeles, CA: University of California.
1974.
[11] Gunnar
MR, Morison SJ, Chisholm
K, Schuder M.,
„Salivary cortisol levels in children adopted from romanian orphanages”,
Institute of Child Development, University of Minnesota, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11523851
[12] Moore E.R. et.al., Early skin-to-skin contact for mothers and their
healthy newborn infants, 2012, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3979156/
[13] Bowlby
J. The making and breaking of affectional bonds. New York: Brunner- Roufledge.
1979.
[14] Crucianelli
L., Metcalf N.C., Fotopoulou A., Jenkinson P.M., „Bodily
pleasure matters: velocity of touch modulates body ownership during the rubber
hand illusion”, Front Psychol. 2013; 4: 703. Published online 2013 Oct 8., https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3792699/citedby/
[15] Liedloff J., The Continuum Concept: In Search Of
Happiness Lost,Penguin Books, 2004, p. 65.
Pirkumu grozs
Pirkumu grozs ir tukšs.